Minggu, 12 Oktober 2008

Bijak excel : Menggabungkan Kandungan 2 atau lebih column ke dalam satu column

Assalamualaikum,

saya harapa anda semua dalam keadaan sihat sejahtera, pernahkah anda mengalami masalah semasa menggunakan excel seperti terpaksa berulang2 kali copy dan paste dua set data dari dua column berbeza untuk dimasukkan kedalam satu column baru yang menggabungkan kedua2 set data tadi?

Kali ini saya akan mengajar anda dua cara mudah untuk menggabungkan data tersebut. Mari kita mulakannya..

Didalam jadual dibawah ter kandung nama kenalan dan nama bapa mereka.


Jika kita mahu membuat satu column baru tentang nama penuh mereka, Saya menyarankan anda menggunakan 2 cara ini mengikut kesesuaian

1. Menggunakan fungsi Concatenate

Klik cell C2 dan tekan butang function


pilih fungsi concatenate

1. untuk text 1, pilih column pertama (dari A2 ke A10)

2. untuk text 2, isikan " bin "

3. untuk text 3, pilih column kedua (dari B2 ke B10)


4. Tekan Ok
5. Klik cell C2, dah pilih bucu bawah kanan sehingga cursor bertukar menjadi "+"
6. Drag ke bawah untuk menyalin formula


Cara kedua pula, klik cell C2 dan masukkan arahan ini
=A2&" bin "&B2
dan tekan enter. Drag kebawah seperti tadi. Selamat mencuba